top of page

Hoe maak ik... een cut-upgedicht

Tijdens een poëziecursus in het voorjaar, gegeven door Lies van Gasse, kregen mijn mede-cursisten en ik als boodschap om tegen de volgende les wat tijdschriften, lijm en schaar mee te brengen. De opdracht was kort en bondig: maak een cut-upgedicht.

Ik bracht enkele tijdschriften van Flow mee naar de les. Toen we onze resultaten deelden, suggereerde Lies dat het wel leuk zou zijn om mijn cut-upgedicht via facebook naar Flow te sturen. Het duurde even voor ik die stap zette, maar er kwam meteen een erg enthousiaste reactie. Om een lang verhaal kort te maken: op 10 september stond mijn gedicht online te blinken. Je kan dit terug vinden via deze link: http://www.flowmagazine.nl/stuff-we-like-to-make/cut-gedicht.html

Een cut-upgedicht is een gedicht dat samengesteld wordt uit de woorden die je uit één artikel (pagina) van een tijdschrift of krant hebt geknipt. Elk woord dat je boeiend vindt, voor jou een bijzondere betekenis heeft of gewoon mooi klinkt, knip je eruit. Je verzamelt ze en dan begint het puzzelwerk. Ik kan je verzekeren: het gaat om uren puzzelplezier. Tenminste, als je het eindresultaat aanvankelijk kan loslaten.

Benodigdheden:

  • Tijdschrift (in dit geval een Flow, an sich vol inspiratie voor creativiteit)

  • Lijmstift

  • Schaar (het gemakkelijkste is een fijn knutselschaartje voor dit friemelwerk)

  • Een deksel van een schoendoos voor de uitgeknipte woorden

  • Klein notitieboekje of kaart of… waarop je het eindresultaat kan vastlijmen

Voor dit cut-upgedicht gebruikte ik een bladzijde uit Flow, nummer 8 (2013). Daarin zat de 365 dagen Flow-kalender waaruit ik één bladzijde nam die ik verknipte.

De woorden die ik mooi of interessant vond, knipte ik eruit en legde ik in een deksel van een schoendoos.

Nadien ging ik aan het puzzelen... wat toch enkele heerlijke uren in beslag nam. Geduld blijkt bij deze fase broodnodig. (Ik heb een hekel aan het cliché ‘Geduld is een schone deugd’, maar het is hier absoluut geen overbodige luxe ;) )

Verleggen.

Terugleggen.

Schikken.

Herschikken.

Veranderen.

Twijfelen.

Laten liggen.

Hervatten.

Welke versie zal ik nu nemen??? Keuzestress is niet alleen iets voor in de supermarkt!

En dan -na veel wikken en wegen, zuchten en blazen- loslaten en ‘vastleggen’, bijvoorbeeld zo:

Een notitieboekje, dat perfect in mijn handtas past, om mijn hersenspinsels in te noteren vóór ze weer verdwijnen…

Het gedicht:

slaap herinnert je aan tijdelijk geluk torenhoge dromen aan muziek op papier stapels ideeën aan beelden in boekjes

luister naar hun lichtheid kijk naar hun klein bestaan snoer dan lepeltjesgewijs je 'voor altijd' de mond en pik er eentje uit

© Karen Goethals

Aanbevolen
Recente posts
Archief
Zoeken via tags
Volg
  • Facebook Basic Square
bottom of page