top of page

Art @ the bib

2015...

Toeval bestaat niet. Dat is zowat mijn lijfspreuk de laatste jaren.

IMG_0224.JPG

Sinds 2 januari prijken enkele van mijn gedichten vergezeld van prachtige kunstwerken in de bibliotheek van Heist-op-den-Berg. Enkele bevriende kunstenaars doken half november op mijn -toch wel aanvankelijk onzekere vraag- zonder aarzelen mee in het Art@the bib-project waarvoor ik gevraagd was door de verantwoordelijke volwassenenactiviteiten, Els Torfs.

Dit had ik bij de start van vorig jaar in de verste verte niet zien aankomen. De dankbaarheid voor de gekregen kansen en de verrijkende ervaringen van afgelopen jaar koester ik, want ik kom van ver... (Het lijkt wel het begin van een bijbels kerstverhaal ;-) ). Dit uitleggen zou me te ver leiden en eigenlijk... het doet er ook niet toe.

Wat er wel toe doet: perceptie, de basis van elke intermenselijke relatie. Perceptie (= ‘waarnemingsvermogen of beleving) is zuiver subjectief.

Wat in het onderwijs vaak niet (genoeg) benadrukt wordt, is dat poëzie één en al perceptie is. Poëzie is het verwoorden van de leef- en gevoelswereld van een dichter: wat hij ervaart met al zijn zintuigen en wat hij daarbij voelt, zet hij om in woord. Poëzie wordt daarnaast ook waargenomen en beleefd vanuit de leef- en gevoelswereld van de lezer. M.a.w. géén enkele interpretatie van een gedicht is juist of fout. Zo zou ook elke lezer de beleving van een andere lezer naast de zijne moeten laten bestaan. En vooral: elke lezer mag zijn eigen beleving even waardevol vinden als de beleving of dus perceptie van een andere lezer. Als perceptie niet onlosmakelijk met respect verbonden wordt, heeft kunst -of het nu gaat om woord of beeld- geen bestaansrecht.

Enkele van mijn gedichten werden voor het Art @ the bib-project gelezen, gekozen, geïnterpreteerd en in beeld gegoten door anderen. Hoe zij, de door henzelf gekozen, tekst ervoeren is eigen aan hen en werd bepaald door wie ze zijn, wat hen boeit en door hun leefwereld. Daardoor resulteerde hun beleving van mijn gedicht in een uniek kunstwerk dat ook -willens nillens- een deel van wie ze zijn weerspiegelt. En het mag gezegd: de werken tonen stuk-voor-stuk ‘schone’ mensen.

Elke Onzea

IMG_0218.JPG

Rita Jeltsch

IMG_0220.JPG

Bram De Ceurt

IMG_0244.JPG

Hilde Nys

IMG_0238.JPG

Akim A.J. Willems

IMG_0228.JPG

Perceptie is de reden waarom het geen wonder is dat net die ene tekst op dát moment op je lijf geschreven lijkt te zijn. Of een andere tekst je dan totaal niets zegt. Je haalt immers uit elk gedicht datgene wat op dat moment in je leven past of het weerspiegelt net datgene waarmee jij worstelt of datgene dat jij ervaart. Of net niet. Toeval bestaat immers niet. Het bewijs? Wel…

Gisteren mocht ik tijdens het nieuwjaarsfeest met de familie een gelukkoekje nemen uit een grote glazen pot waarop een sticker prijkte 'Het geluk zit in een potje'. Mijn koekje gaf dit prijs: "U bent op weg naar persoonlijk succes en slechts halverwege de toppen van het geluk. Geniet van het (vooruit)zicht!" Dus met ‘mijn’ eerste échte expo en het intense gevoel dat ik toch wel geluk heb met zoveel 'schone' vrienden om me heen, mag ik toch wel overtuigd beweren: Toeval bestaat niet! Toch? :)

Aanbevolen
Recente posts
Archief
Zoeken via tags
Volg
  • Facebook Basic Square
bottom of page